Poneja

lauantai 18. heinäkuuta 2015

Avaruusinsinöörinä - Osa 5

Siitä on melkein vuosi, kun kirjoittelin viimeksi Space Engineers-pelistä. Pidin pitkään taukoa siitä, kun pelin bugit söivät peli-innon kokonaan. Nyt peli on kuitenkin huomattavasti bugivapaampi, ja uutta sisältöä on tullut uskomattoman paljon sitten edellisen kerran, joten oli aika palata avaruuden ihmeelliseen maailmaan. Tässäpä lyhyesti, mitä olen kuluneen viikon aikana pelissä tehnyt:

Aivan ensimmäisenä muistin, että ruudunpäivitys on hitsaamattoman alueen takia hyväksymättömän matala, joten päätin ottaa ensimmäiseksi tavoitteekseni tehdä se loppuun. Se ei itse asiassa kestänyt niin pitkään kuin luulin, koska pelin kaivamisominaisuuksia oli parannettu huomattavasti edellisestä. Alus ei enää pompi poratessa ympäriinsä (sen saa toki takaisin päälle, jos niin haluaa) ja mineraalin kerääminen on muutenkin huomattavasti nopeampaa. 

Tässä asteroidissa on tällä hetkellä enemmän nikkeliä, kuin rautaa,
ja rautaa on jokaisessa asteroidissa enemmän kuin mitään muuta mineraalia.
Tämän ansiosta uusi alue valmistui ennätysajassa, jonka ansiosta ruudunpäivitys pomppasi heti 40:een ja peliä on ollut oikein ilo pelata. Prosessissa tosin auttoi huomattavasti jalostamojen uudistaminen. Peliin oli nimittäin tullut uusia pelkälle raudalle tarkoitettua jalostamoja. Sen lisäksi, että ne ovat helpompia rakentaa, ovat ne myös nopeampia ja vievät puolet vähemmän tilaa tavallisiin jalostamoihin verrattuna. Rakensinkin niitä heti tusinan verran, jotta hommassa ei kauan nokka tuhisisi. En valitettavasti vain älynnyt ottaa jalostamomerestä kuvakaappausta, mutta eipä siinä paljon nähtävää olekaan.

Kun uusi suuri alue oli viimeinkin hitsattu kasaan, käänsin katseeni keskeneräisen hissikuilun suuntaan. Hissiä siihen ei saanut, kun pelin mäntäsysteemi ei sitä salli usemmasta eri syystä, joten piti rakentaa portaikko. Tämä valitettavasti tarkoitti sitä, että kuilua oli laajennettava sekä syvyys-, että leveyssuunnassa, jotta portaat saisi sinne mahtumaan. Tämä tietenkin tarkoitti asteroidin kaivamista vanhan hissikuilun ympäriltä, joka oikein aiheutti riemunkiljahduksia.

No se kaivaminen kesti oman aikansa, mutta itse kuilun tekeminen se vasta puuduttavaa olikin. Siihen meni niin paljon rautaa, aikaa ja vaivaa, mutta sain kuin sainkin sen tehtyä. Kaiken lisäksi minun oli muokattava Welder-alustani ennen vanhan kuilun purkamista, jotta purkaminen kävisi nopeammin. Tökkäsin vain äkkiä kolme grinder-työkalua hitsaimien alle ja purin koko hökötyksen pois. Kamalan näköinen siitä aluksesta tuli, mutta se onkin vain väliaikaista. Minun on näet rakennettava koko laite uudelleen alusta alkaen usean eri asian takia.

Porraskuilu huipulta katsottuna. Vihreät valot merkitsevät poistumireitit.
Kuilua rakentaessa sain kuningasajatuksen: Entä jos jatkankin kuilua ylöspäin? Niin teinkin ja pian minulla oli käytössäni reitti hangaarin katolle... Paitsi, että sain taas uuden ajatuksen! Entäpä jos katon jälkeen jättäisinkin pari palikkaa tyhjää tilaa ja rakentaisin siihen käyntilankun? No sen teen! Mutta mitä jos laittaisin kaiken keskelle vieläpä valvontatornin? No totta kai! Mutta mitä sillä tornilla sitten tehtäisiin? Hmm... Sieltä voitaisiin lentoliikenteen valvomisen lisäksi säädellä jotain... No nyt tiedän! Sieltä voidaan säädellä uusien aurinkopaneelien ja spottilamppujen kulmaa! Tämähän on loistava idea!

Ja niin se olikin, eikä sen tekeminen vienyt ollenkaan niin kauan kuin kuvittelin! Tai no... Toinen aurinkopaneeliyksikkö ei ole vielä valmis ja spottilamppuja ei ole aloitettukaan, mutta suunnitelmat ovat selvät!

Hangaarin päällä oleva rakennelma ennen aurinkopaneeleja.
Tämä yllätysprojekti vei taas oman aikansa, mutta sitä oli hauska tehdä! Huomasin myös rakentavani loogisemmin kuin aiemmin. Siinä missä olisin ennen laittanut tornin ulkokuoren paikalleen ja sisustanut koko komeuden jälkeenpäin, päätin sen sijaan rakentaa ensin portaat huipulle ja sitten vasta seinät ympärille. Tällä tavoin pystyin käyttämään koko rakentamisen ajan alustani hitsaamiseen, joten aikaa säästyi tuntitolkulla! Tuli siinä myös samalla muistutus, että kuinka järkyttävän paljon rautaa portaat syövät tässä pelissä. Piti jatkuvasti olla lisää mineraaleja kaivamassa. Tornin lasit olivat vielä inhottavampi homma tehdä, koska ne vaativat silikonia ja sitä ei viereisestä asteroidista löydy.

Tähän väliin mahtuu paljon hienosäätelyä. Nimesin koko rakennuksen lamput uudelleen ja säädin niiden kirkkaudet kohdilleen, loin hälytyslaitteiston sillalle, lisäsin liiketunnistimia oviin, rakensin toisen laatikon malmeille, väkersin valvontakopin ja ilmalukon hangaariin, vahvistin kaivuualukseni runkoa, sekä lisäilin LCD-näyttöjä ympäri rakennusta erilaisine teksteineen.

Ensimmäinen säädettävä aurinkopaneeliyksikkö. Se on vähän pieni, mutta ainahan sitä voi suurentaa!
Loppuajan käytin aurinkopaneeliyksiköiden tekemiseen. Niiden tekeminen oli jotain aiva uutta minulle, koska minun oli leikittävä roottoreilla. Se oli tosin todella hauskaa! Minulle avatutui kokonaan uusi maailma niillä leikkiessä. Niillähän saa vaikka mitä aikaan!

Tältä se nyt näyttää. Se kaipaisi vähän väriä pintaan, mutta se hoidetaan vasta viimeisenä.
Siinäpä sitä olikin ensimmäisen viikon tuotokset lyhykäisyydessään. Seuraavalla kerralla teen toisen aurinkopaneeliyksikön loppuun ja rakennan suuret suunnattavissa olevat spottivalot hangaarin reunalle. Ajattelin myös tehdä hangaarin kummallekin sivulle pienet tasanteet, jonka jälkeen viimeistelen koko komentoalueen ja rupean suunnittelemaan varsinaista lentokenttää...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti