Poneja

keskiviikko 6. elokuuta 2014

Avaruusinsinöörinä

"Insinöörille tarpeeksi hyvä on täydellistä. Artistille mikään ei ole täydellistä."
- Vapaasti suomennettu lainaus Alexander Calderilta

Mutta entäpä jos sattuu olemaan artisti, joka tekee insinöörin töitä? Syntyykö sellaisesta yhdistelmästä hienoja rakennelmia, joiden tekeminen on kestänyt kauan, ja joiden käytettävyydessä olisi parantamisen varaa? Kenties lopputulos onkin parempi, kuin insinöörin tekemä? Vai onko sittenkään? Saako artisti koskaan edes tehtyä loppuun aloittamaansa rakennelmaa, kun hänelle tulee jatkuvasti uusia ideoita, joiden toteuttaminen vaatii edellisen pyyhkimistä? Se jää nähtäväksi...

Olen viime aikoina pelannut huomattavasti alfavaiheessa olevaa peliä nimeltä Space Engineers. Kyseessä on mukavalla tavalla realistisuutta ja idealismia sekoittava kokonaisuus, jossa tarkoituksena on rakentaa mitä huvittaa painottomaan tilaan realistisella periaatteella. Space Engineersiä voisi oikeastaan luonnehtia Minecraftiksi avaruudessa, mutta todellisuudessa näitä kahta titteliä ei yhdistä muu kuin kuution muotoiset rakennuspalikat ja kaivaminen. Starmade on itseasiassa paljon enemmän Minecraft avaruudessa, kuin Space Engineers. Kumpikin ovat mielestäni hyviä pelejä, mutta tämän blogin aiheena on Space Engineers

Tässä pelissä pitää miettiä, mitä tekee, oli kyse sitten rakentamisesta, kaivamisesta tai aluksella lentämisestä. Vaikka avaruudessa ollaankin, tässä pelissä et pysty luomaan samalla tavalla painovoimaa uhmaavia luomuksia, kuten vaikka Minecraftissa tai Starmadessa. Helpoin tapa tätä on demonstroida kuvilla.

Vaikka tämä onnistuukin helposti Minecraftissa...
...ei sitä suositella Space Engineersissä.
Eli rakentamisessa pitää olla jotakin logiikkaa. Jos sinä leikkaat avaruusaluksesi kahtia, sen myös on sitten kahdessa osassa. Logiikka pätee moneen muuhunkin asiaan tässä pelissä. Esimerkiksi suihkumoottorit pitää sijoitella jokaiselle puolelle alusta, jotta sitä voidaan liikuttaa mihin suuntaan tahansa. Esimerkiksi Starmadessa pitää laittaa kaikki moottorit osoittamaan taaksepäin, mutta siitä huolimatta liikkuminen on mahdollista jokaiseen suuntaan.

Lisäksi moottorien määrä ja teho ratkaisee. Jos laitat viisi suihkumoottoria taakse ja kaksi eteen, niin totta kai alus kulkee nopeammin eteen-, kuin taaksepäin. Tällainen asetelma myös pidentää aluksen jarrutusmatkaa huomattavasti, joka on sitten otettava huomioon lähestyttäessä asteroideja ja laskeutumisaluetta. Mutta jos sinä laitatkin viisi PIENTÄ moottoria taakse ja kaksi SUURTA moottoria eteen, kulkee alus nopeammin takaperin. Simppeliä logiikkaa.

Se missä peli ottaa vapauden logiikassa, on moottorien sijoittelu aluksen painon mukaan. Tällä tarkoitan sitä, että voit sijoittaa yhden taaksepäin osoittavan moottorin vaikkapa vasemman siiven kärkeen, mutta alus kulkee siitä huolimatta eteenpäin, vaikka sen pitäisi ruveta pyörimään myötäpäivään itsensä ympäri. Sama ei tosin päde, jos kaksi alusta ovat kytkeytyneenä toisiinsa ilmalukkojen avulla, ja toinen alkaa kiihdyttämään. Silloin kaikki toimii loogisesti.

Moottorien kanssa on otettava vielä muutamia muitakin seikkoja huomioon. Aluksen massa vaikuttaa tietenkin moottorien voimaan, mutta niille pitää olla myös tarpeeksi virtaa, jota saadaan ydinreaktoreista. Neljä pientä reaktoria riittää antamaan kaiken tarvittavan virran pienistä suihkumoottoreista koostuvalle alukselle, mutta yhteen isoon suihkumoottoriin, noita pieniä reaktoreja vaaditaankin sitten jo kahdeksan kappaletta. Moottoreiden sijoittelussa on otettava myös huomioon, että suihku tekee vahinkoa, joten niiden suuaukkoja ei saa missään nimessä peittää. Sillä tavalla on hyvin helppo polttaa reikä omaan alukseensa tai jopa lattiaan. Aivan, pelissä on myös hauska vauriomallinnus, mutta siitä lisää myöhemmin.

Pienistä osista kasvaa suuri asema... tai yksi vaivainen metallikuutio


Suihkumoottoreilla on helppo polttaa reikä avaruusaseman lattiaan, mutta sitä ei ole kiva korjata. Pelin jokainen palikka nimittäin koostuu kymmenistä, ellei jopa tuhansista pienistä komponenteista, jotka pitää luoda annetulla laitteistolla. Komponenttien kokoaminen tapahtuu kokoajaa (assembler) käyttäen. Kokoaja saa raaka-aineensa harkoista, jotka sulatetaan jalostamossa (refinery). Jalostamo tarvitsee tietysti malmia, jota sulattaa, joten sitä on kaivettava asteroideista. Miten sitä kaivetaan? Pahimmillan käsiporalla. Parhaimmillaan tällä tai jollakin vielä paremmalla:


Yllä olevassa kuvassa on vielä nimetön ja hieman keskeneräinen kaivuualukseni tyhjentämässä lastiruumaansa turhista kivistä. Huomaa kuinka poraosa on muuta runkoa leveämpi pituus-ja syvyyssuunnassa. Tällä tavoin rungon tärkeimpien osien suojaaminen kaivamisen aikana on helpompaa. Aluksessa on kuitenkin vielä muutamia korjaamattomia aukkoja:

1. Putket, jotka vetävät malmin porien säiliöistä rahtiruumaan, ovat hyvin haavoittuvaisia peruuttaessa pois asteroidien sisältä.
2. Poraosan leveys ei ole riittävä tai kylkien suihkumoottorit on sijoiteltu huonosti. Tämä estää kaivamisen syvemmälle, kuin runko on suunniteltu, koska suihkumoottorit osuvat helposti kallioiden seinämiin ja tuhoutuvat.
3. Kylkien suihkumoottoreissa ei ole tarpeeksi tehoja. Tämä tekee hankalaksi irtautumisen aseman vahvoilla magneeteilla varustetusta ilmalukosta, jolloin sen vaurioituminen on todennäköisempää.

Kun nuo ongelmat saan korjattua, niin minulla on käytössäni tehokas ja PIENIkokoinen kaivuualus. Vaikka tuo alus onkin kuvassa näkyvää hangaaria korkeampi/pidempi, on se siitä huolimatta tehty pienten alusten ehdoilla. Suuren kokoluokan aluksiin minulla ei ole minkäänlaista asiaa vielä kymmeniin tuntiin niiden vaatimien resurssien ja suuren rakennustilan takia.

Yritän siis sanoa, että minkä tahansa rakentaminen tässä pelissä vie aivan tuhottomasti aikaa. Varsinkin jos lähdet tyhjästä liikkeelle ja rakennat yksin, kuten minä. Pelihahmo voi kantaa rajoitetusti tavaraa mukanaan (maksimimäärä on valinnainen), mutta jotkin palikat vaativat enemmän tavaraa, kuin jaksat kantaa. Tämä aiheuttaa tiuhaa ramppaamista komponenttivaraston ja koottavien palikoiden välillä, joten onkin hyvä aloittaa rakentamaan hitsausalusta heti ensimmäisen kaivuualuksen jälkeen. Tai vieläkin parempi vaihtoehto on rakentaa vaihtopääalus. Se on aivan kuten vaikkapa ruuvimeisseli vaihdettavalla kärjellä, mutta vain isommassa mittakaavassa. Varsinkin alkuun tällainen alus on resurssien säästämisen kannalta oiva ratkaisu! Itse aloitin vastaavalla idealla, joka toimi muuten ihan hyvin, mutta huonosti suunniteltu runko-osa teki siitä melko kömpelön käyttää. Opin siitä kuitenkin tällaista:

- Tee runko-osasta (tai jos verrataan ruuvimeisseliin, niin varresta) mahdollisimman pieni, mutta pakkaa siihen enemmän kuin tarpeeksi ytyä kuin tarvitset.
- Asenna ohjaushytti niin eteen kuin mahdollista.
- Asenna liittämispalikka (merge block) heti ohjaushytin eteen.
- Älä asenna runko-osaan kahta gyroskooppia enempää (riippuu aluksen koosta), koska se tekee aluksen kääntymisestä yliherkän. Asenna sen sijaan yksi ylimääräinen gyroskooppi jokaiseen vaihtopäähän.
- Jos aluksesta tulee raskas liikuteltava vaihtopään kanssa, lisää uusia suihkumoottoreita vaihtopäähän, älä runko-osaan. Gyroskoopeilla voi vaikuttaa aluksen pyörähtämisnopeuteen.
- Tee porausvaihtopäähän pitkä varsi. Sillä on hankalampi lähestyä kohdetta, mutta kaivaminen on nopeampaa ja runko-osan kannalta turvallisempaa. Spottilamppujen asentaminen mahdollisimman lähelle kärkeä voi auttaa arvioimaan etäisyyttä pintaan.
- Jos asennat rahtikontin vaihtopäähän, pidä huoli, että ilmalukko/-lukot on sijoitettu paikkaan, jossa on ympärillä tilaa. Helpottaa telakoitumista huomattavasti.

En itse kokeillut homman toimivuutta niin, että rahtikontti oli kiinnitetty runko-osaan, mutta teoriassa sen pitäisi olla mahdollista.

Liikkeelle tyhjästä tyhjiössä


Olen pelannut tätä peliä viimeisten viikkojen aikana lähes 50 tuntia, ja tässä on kaikki mitä olen saanut sinä aikana tehtyä.

Hitsasin sen läjään ihan ite!
Ylläoleva avaruusaseman palanen on rakennettu aloituspaikan päälle. Aloituspaikka koostuu jalostamosta, kokoajasta, pienestä ydinreaktorista, painovoimageneraattorista, ohjaamosta, lääkintälaitteesta, kolmesta laskutelineestä, majakkavalosta ja läjästä suuria rautakuutioita. Vaihtoehtoisesti olisin voinut aloittaa pienestä hätäaluksesta rajoitetuilla resursseilla, tai suuresta asteroidiin törmänneestä aluksen raadosta, mutta koska tämä on ensimmäinen maailmani, päätin aloittaa vähän helpommalla. Jos oikein extreme-pelaaja haluaa olla, niin voi aloittaa täysin tyhjästä, mutta pieni varoituksen sananen: Se on mahdotonta. Jotta pelaaja pääsisi alkuun, on hänellä oltava vähintään käytössään kokoaja, jalostamo, ydinreaktori, pieni määrä uraania polttoaineeksi ja vähintään jonkinlainen ohjaamo, josta voi ladata puvun energian täyteen. Kyllä, kaikenlainen toiminta kuluttaa puvun energiaa, joten sitä on ladattava aika ajoin joko ohjaamossa tai lääkintälaitteella. Huom! Kummassakin pitää olla virtaa, jotta homma toimisi.

Tällä hetkellä kaikki rakentuu neljän jalostamon ja neljän kokoajan avulla. Kaikki pyörivät juuri ja juuri yhdellä pienellä generaattorilla. Kuvan keskellä oleva laatikko on aseman ainoa varasto, mutta sinne mahtuu järkyttävästi tavaraa.
Space Engineersissä on myös mahdollista kuolla (yllätys). Elämämittari ei ole sama kuin energiamittari. Kun energiamittari huuta eioota, rupeaa elämämittari tyhjenemään. Tällä hetkellä mahdollisia kuolemantuottajia ovat mm. hapenpuute, putoaminen korkealta, ammutuksi tuleminen, paiskautuminen pintaa vasten liian kovalla vauhdilla ja meteoriittisateet. Viimeistä en ole testannut, koska otin mielenterveyden säilyttämiseksi sen pois päältä, mutta oletetusti se tappaa. Toinen testaamaton asia on aluksen hytin tuhoutuminen. Sen voisi olettaa tappavan, mutta minusta tuntuu, että se tällä hetkellä vain heittää sinut pois ohjaamosta. Voin olla täysin väärässäkin. Jos kuitenkin otat osumaa, niin kuntoa voi kohentaa lääkintälaitteella. Jos taas kuolet, niin voit hakea kantamasi tavarat ruumiisi luota, mutta tällä hetkellä pelissä vaikuttaisi olevan bugi, jossa ruumis katoaa 50% todennäköisyydellä kuolemishetkellä. Jos kannat paljon tavaraa mukanasi, älä kuole. Siinä on mahdollisuus menettää kaikki.

Mikään ei ole täydellistä


Tässä on nyt tullut ohimennen mainittua muutamaan otteeseen vaurioista, mitä rakennelmat voivat ottaa. Tämä lukeutuu samalla pelin hyviin ja huonoihin puoliin. Vauriomallinnus on nimittäin toteutettu todella hyvin! Se kohta minkä isket, se kohta myös vääntyy ja vieläpä siitä kohdasta, johon isku on osunut. Mutta olen vahvasti sitä mieltä, että vauriomallinnus vaatii paljon hienosäätöä. Tällä hetkellä vähän kaikki tuntuvat hajoavan pienestäkin hipaisusta. Jos sinä raapaiset seinää suihkumoottorilla yhden metrin sekuntivauhtia, niin 90% todennäköisyydellä menetät koko moottorin. Laskutelineet ovat toinen ongelmakohta. Ne nimittäin hajoavat välillä jopa laskeuduttaessa. Suihkumoottoreiden tuhovoimaa metallia kohtaan voisi myöskin pienentää, sillä jokainen lentoon lähtö laittaa lattiaa kuopalle. Onhan se osittain suunnitteluvirhe, että suihkumoottorit on tullut asennettua liian matalalle, mutta ei teräskuution pinnan kuuluisi vääntyä alle sekunnin poltosta.

Loppujen lopuksi tämä hangaari on kovin pieni, mutta pidentämisvaraa kyllä löytyy. Kuvassa vasemmalla hitsaaja-alus Welder ja oikealla rälläkkäalus Grinder. Welderistä puuttuu laskuteline "liian nopean" laskeutumisen seurauksena.
Tällä hetkellä pelissä ei ole myöskään minkäälaisia tietokoneen hallinoimia vihollisia. Ei avaruuspiraatteja, ei alieneja tai muita häiritseviä tekijöitä. Pelissä vaikuttaisi olevan jonkin sortin rahtialus, joka pyörähtää pelaajan luona aika ajoin, mutta en tiedä miten homma sitten toimii. Pitää kokeilla.

Space Engineersiä on tosin mahdollisuus pelata jo moninpelinä, ja tämä ominaisuus toimii itseasiassa melko hyvin jo tässä vaiheessa! Onhan siinä tietysti omat ongelmansa, mutta kun yleensä moninpeli ei toimi näin hyvin alfavaiheessa, jos ollenkaan. Mikä onkaan hauskempaa katsoa, kuin että kaksi joukkuetta rakentavat tietyn aikarajan sisällä itselleen alukset ja sotivat niillä sitten keskenään!

Ja muutenkin olen hieman ihmeissäni, että Space Engineers toimii näin hyvin näin varhaisessa vaiheessa. Siis onhan se kuuleman mukaan melko resurssisyöppö, mutta minä en ole asian kanssa huomannut mitään pahempaa ongelmaa. Ainoa ruudunpäivitystä syövä asia on tähän mennessä ollut runsas spottilamppujen käyttö. Tuossa aiemmin nähdyssä kaivuualuksessani spottilamppuja on 20 kappaletta, mutta ei niitä pysty pitämään päällä, kun ruudunpäivitys tipahtaa siinä samassa kahteenkymmeneen. En ole ylipäätänsäkään huomannut mitään pahasti haittaavia bugeja. Osa äänistä kyllä katoilee aika usein ja muutamia outoja tulee välillä lisääkin, mutta muuten peli toimii todella nätisti. Kerran se on kaatunut alt+tab-yhdistelmän takia, mutta muuten peli on pyörinyt vakaammin, kuin jotkin täysin valmiit pelit. Jos minä käyttäisin hattua, niin nostaisin sitä kehittäjille. He tekevät aivan loistavaa työtä. Ei pelin tarvitse olla näin hyvässä kunnossa vielä alfavaiheessa.

Jatkankin tästä avaruusasemani rakentamista ja kerron edistymisestäni aina kun siltä tuntuu.

Tajusin juuri, että minun on laajennettava rajusti kuvassa rakenteilla olevaa ulkoilmalaskeutumisaluetta. Perkele.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti